Jak na dobrý podnikatelský plán?
Podnikatelský plán by měl obsahovat hlavní cíle a strategie podniku, podnikatelský záměr a jeho přednosti, vymezení trhu, cílových skupin a konkurentů, další kroky budování podniku, plánování obratu, hospodářské výsledky a financování.
Podnikatelský plán slouží jednak k interním a jednak k externím účelům.
Pří sestavování podnikatelského plánu si podnikatel ujasní, jaké kroky musí učinit v jednotlivých oblastech, jak osloví zákazníky, na kterých trzích bude nabízet svůj produkt, jak silná je konkurence, jak se odliší od konkurence či kolik bude potřebovat zaměstnanců.
Externí funkce podnikatelského plánu je důležitá zejména pokud firma potřebuje investora či nějakou podnikatelskou podporu.
Podnikatelské plán by měl být:
– inovativní – měli bychom popsat jakou má náš výrobek přidanou hodnotu, v čem jsme lepší než
konkurence, jaké jsou naše silné stránky
– srozumitelný a stručný – neměli bychom zacházet do technických detailů, měli bychom se držet
pouze základních faktů a vyjadřovat se jednoduše
– logický a přehledný – myšlenky v podnikatelském plánu musí být podloženy fakty a neměly si
odporovat
– pravdivý a reálný – měli bychom v plánu uvádět i naše slabé stránky, hodnocení konkurence a
veškerá rizika, neměli bychom být příliš optimističtí ani pesimističtí
– orientován na budoucnost
Struktura podnikatelského plánu není nikde pevně stanovená, mnoho autorů má svou upravenou verzi. Tyto verze se však liší jen v rozdílném pojmenování a uspořádání jednotlivých bodů. Příkladem může být následující struktura:
1)Titulní list
2)Popis podnikatelské činnosti
3)Cíle firmy a vlastníků
4)Potenciální trhy
5)Analýza konkurence
6)Analýza makroprostředí
7)Swot analýza
8)Marketingová a obchodní strategie
9)Realizační projektový plán
10)Finanční plán
11)Rizika projektu
12)Přílohy
Titulní list by měl obsahovat název, sídlo, jméno autora a zakladatelů a datum založení firmy. Dále bychom měli popsat podnikatelskou činnost, tedy popis produktu, včetně jeho funkcí, výhody oproti konkurenci, prospěch pro zákazníka a také umístění podniku.
Zmínit bychom měli i cíle firmy vlastníků a manažerů firmy a zaměřit se potenciální trhy, zejména velikost trhu, zákazníky a překážky, které nám brání ke vstupu na trh. Neměli bychom zapomínat také na analýzu konkurence, zjistit její silné a slabé stránky.
V podnikatelském plánu je také potřeba zpracovat SWOT analýzu, tedy silné stránky, slabé stránky, hrozby a příležitosti podniku a také PEST analýzu, které nám pomůže zmapovat vnější vlivy. Dále je důležitý marketingový mix, tedy popis produktu, ceny, distribuce a propagace.
Důležité je zmínit i časový harmonogram všech aktivit a jejich dodavatelské zajištění, rizika projektu a jejich příčiny a případně navrhnout opatření. V neposlední řadě je důležité sestavit finanční plán, tedy příjmy, výdaje a zdroje financování.