Bio nebio
Bio výrobek znamená, že při jeho výrobě nebyly použité žádné chemické látky, pesticidy nebo umělá hnojiva. Tedy, že kráva se pásla na trávě, která nebyla postříkaná bůhvíčím, že do ní nebyla píchnutá antibiotika a že při jejím chovu bylo dbáno na to, aby byla v rámci možností spokojená. Jablka nebyla chráněná za pomocí pesticidů, rajčata vyrostla tak, jak by zelenina růst měla. Problém je, že toto musí splňovat jenom výrobky, které na sobě mají skutečně nápis bio, a zelený list nebo zelenobílou vlaječku.
Tedy označení jako farmářský, ze zahrádky nebo od babičky neznamená vůbec nic. Také je potřeba si uvědomit, že na dodržování výrobních postupů a práci v souladu s bio principy sice dohlíží nejrůznější komise, ale bohužel se i tak vyskytly případy, kdy firmy sice samolepku měly, ale pravidla nerespektovaly. Je také dobré myslet na to, že bio není fair trade nebo lokální. Tedy i produkt ekologického zemědělství může být pro životní prostředí škodlivý, pokud se k nám dopravuje z druhého konce světa, a ani vysoká cena nezaručuje, že výrobce dostane za svou práci spravedlivě zaplaceno.
Klasa je typicky český vynález, červenomodrobílá samolepka, která zaručuje, že produkt byl vyrobený v České republice. Obvykle se uděluje produktům, které mají tradici, třeba Tatrankám, chlebu, uzeninám nebo pivu. Pokud tedy hledáte něco, co bylo vyprodukováno u nás, na co jsme zvyklí a co máme rádi, pak Klasa je tu přesně pro vás. Na rozdíl od bio výrobků ale nemáte zaručeno, že zboží s touto značkou v sobě nemá žádné chemikálie, i když podmínkou udělení je tradiční receptura, a v případě její výrazné změny riskuje výrobce ztrátu označení. Pokud chcete něco, co nebylo vyrobeno u nás, ale zároveň si potřebujete být jisti, že ten, kdo vaše jídlo vypěstoval, za to obdržel i férovou odměnu, je tu pro vás Fair trade. To vám říká, že potravina byla vyrobená šetrně k životnímu prostředí, i když nemusí být nutně bio, a že farmáři i další dodavatelé dostávají svůj díl odměny.
S těmito nálepkami je sice problém, že se dají obejít, napodobit, a i jinak ošidit, ale i tak je fajn po nich koukat, protože jsou důkazem, že kritériem pro produkci není jenom nejnižší cena pro koncového zákazníka.